Program MicroComplex jest dedykowanym rozwiązaniem wspomagającym zadania związane z planowaniem, harmonogramowaniem i wykonywaniem badań na potrzeby monitoringu środowiska oraz analizą wyników i ich trendów. Łączy on kilka funkcji pozwalających łatwo zarządzać programem monitoringu:

  • definiowanie harmonogramu badań,
  • dostęp do informacji o nadchodzących zaplanowanych badaniach,
  • możliwość łatwego wprowadzania wyników pomiarów dla konkretnego miejsca, klasy czystości, itd.,
  • możliwość zdefiniowania własnych limitów specyfikacji, ostrzegawczych, alarmowych,
  • automatyczne sugestie dotyczące sposobu przeprowadzania analizy trendów,
  • automatyczne tworzenie raportu z komentarzami dotyczącymi OOT,
  • tworzenie zestawień uwzględniających grupowanie wg. stref, pomieszczeń, klas czystości, typów badań,
  • przechowywanie wszystkich danych i informacji w systemie,
  • dziennik zmian i kontrola dostępu.

Zarządzanie planem monitoringu środowiska

System pozwala na planowanie badań, poprzez określanie daty, miejsca poboru próby, typu badania oraz dodatkowych informacji wykorzystywanych do monitorowania poziomu parametrów i analizy trendów. Informacje odnośnie zaplanowanych w najbliższym czasie badań są dostępna dla użytkownika w postaci graficznego harmonogramu pracy. Dodatkowo system może być skonfigurowany tak aby informacje o zbliżających się badaniach były dostarczane odpowiednim osobom za pośrednictwem e-maila.

Wyniki badań i ocena trendów

W graficznym środowisku pracy dla określonego miejsca poboru próby wprowadzane są kolejne wyniki pomiarów. Wprowadzając wynik badania, określamy datę jego wykonania oraz możemy dodać własny komentarz. Pomiary można również zaimportować np. z arkusza Excel. Dla każdego nowego pomiaru dokonywana jest jego ocena względem zdefiniowanych limitów (specyfikacji, ostrzegawczych czy też alarmowych) i wykonywana jest analiza trendów przebiegu całego parametru. Wprowadzone wartości mogą być później modyfikowane, przy czym wszelkie zmiany są rejestrowane a żadne informacje nie są usuwane z Systemu.

Po wprowadzeniu nowego pomiaru wykonywana jest automatyczna analiza i w zależności od układu danych pojawia się odpowiedni komentarz jak również sugerowany jest odpowiedni typ analizy.

Dostępne typy analiz sugerowane w zależności od układu danych:

  • analiza danych surowych o rozkładzie normalnym,
  • analiza danych przekształconych o rozkładzie normalnym,
  • analiza danych surowych o rozkładzie innym niż normalny w oparciu o dopasowanie rozkładu Weibulla,
  • analiza danych surowych o rozkładzie innym niż normalny w oparciu o metodę percentyli,
  • analiza danych surowych o rozkładzie innym niż normalny w oparciu o rozkład skoncentrowany.

Wybór odpowiednie analizy można zapisać w bazie danych i jest on później dostępny po wybraniu tej grupy danych. Dzięki czemu, powracając do danej analizy po dłuższym czasie nie musimy przypominać sobie i odtwarzać przyjętego sposobu analizy tych danych, tylko wprowadzamy wartość nowego pomiaru, który podlega automatycznej ocenie trendów wg. tych samych kryteriów co wcześniejsze wartości.

Karta kontrolna i inne wykresy

Po wprowadzaniu odpowiedniej ilości danych dostępne są wykresy normalności dla danych surowych oraz przekształconych z podaniem wyników testu normalności Shapiro-Wilka.Generowane są również histogramy, dla których dostępne są dodatkowe opcje pozwalające ustalić ilość przedziałów oraz zakres osi X:

  • dla danych surowych z możliwością dopasowania krzywej Gaussa lub krzywej Weibulla,
  • dla danych przekształconych z możliwością dopasowania krzywej Gaussa lub krzywej Weibulla.

W zależności od przyjętej metody analizy danych tworzona jest karta kontrolna dla pomiarów surowych lub przekształconych. Na karcie kontrolnej mogą być wyświetlane granice kontrolne jak również określone przez użytkownika limity. Łącznie z generowaniem karty kontrolnej, przeprowadzane są testy konfiguracji wykrywające istnienie trendów wewnątrz określonych limitów, których zakres zależny jest od układu danych. W przypadku danych o rozkładzie normalnym możliwe jest wyświetlenie na karcie kolorowych obszarów związanych z testami konfiguracji.

Raporty

Oprócz możliwości przeglądania bieżących wyników dla wprowadzonych danych, można również wygenerować raport w formacie MS Word. Użytkownik samodzielnie może określić, które elementy (wykresy, statystyki i testy statystyczne, dane surowe) zostaną umieszczone w automatycznie generowanym raporcie. Raport zawiera również automatycznie wstawiane omentarze dotyczące występowania trendów.
Istnieje mozliwość analizy danych, pogrupowanych względem np.: klas czystaości, strefy, obszaru czy też grup pomieszczeń.

Etykiety i historia zmian

Moduł ten pozwala definiować etykiety, które są następnie wykorzystywane do jednoznacznego identyfikowania wprowadzanych wyników pomiarów (np. miejsce, hala produkcyjna, urządzenie, personel, klasa czystości). Dodatkowo dla poszczególnego zestawu danych, określonych poprzez wybór odpowiednich etykiet, można określać limity wykorzystywane później w analizach. Dostęp do narzędzia jest ściśle kontrolowany, a czynności krytyczne z punktu widzenie przetwarzania danych rejestrowane. Dziennik zmian generowany przez system zawiera:

  • informację o użytkowniku dokonującym zmiany,
  • przyczynę zamiany (jeśli była wymagana),
  • datę i godzinę zmiany
  • informację o rodzaju zmiany (wpis, anulowanie wpisu, modyfikacja wpisu, zatwierdzenia), oraz o poprzedniej wartości.
Jeżeli zainteresowało Cię to rozwiązanie, potrzebujesz dodatkowych informacji lub chcesz zobaczyć działanie programu na żywo - prosimy o kontakt.